Prachtige wandeling van Eddy

door Eddy Oude Voshaar

Het weer is op deze zondagmorgen meer dan schitterend. Ik rij mijn auto de parkeerplaats van Landhuishotel De Bloemenbeek in De Lutte op, daar waar onder meer Ajax en Bayern München verbleven.

De Lutte - Als ik uut mien auto stap, geniet ik van het beieren van de klokken komend uit de kerktoren van De Lutte. We zijn opnieuw beland in De Hooge Lutte. Voor ons ligt het dal van de Bloemenbeek. De Bentheimerstroat loopt dalend naar De Lutte heen.

Mysterieuze, sprookjes- achtige plek

Op de Bentheimerstroat tjilpen vanuit een houtwal enkele mezen en een houtduif koert alsof het al veurjoar is. Dan gaan we rechtsaf en lopen langs de Bentheimerstroat. Na 300 meter sla ik rechtsaf het Peulkespad in. Het weggetje klimt zich omhoog door de Lutterse bergen. Dan halverwege het Peulkespad slaan we rechtsaf het Loabultpad in. Het uitzicht op De Lutte is hier adembenemend mooi. Het Loabultpad kronkelt zich omhoog langs de hellingen van Hanhof en Molthof. Hier is de grond in april bezaaid met duizenden bosanemoontjes.

Een man met twee teckels loopt mij tegemoet. ''Wat een mooi uutzicht hier'', zeg ik tegen hem. ''Joa, het is zo mooi maar dat zie ik zelf niet meer zo omdat wie hier woont. Wie goat twee keer in het joar noar Tirol in Oostenrijk op vakantie, maar mien vrouw wil nooit langer as twee wek, want ze kan de bergen hier rondom De Lutte niet missen.''

Het weggetje draait mooi onder enkele al in bloei staande goudhazelaars. Dan kom ik door een dennenbos waar de opkomende zon zo prachtig doorheen schijnt. Dan, aan het eind van het weggetje, sla ik rechtsaf de Loabultweg in. De weg kronkelt nog meer omhoog en slingert zich door een loofbos met beuken, eiken en essenbomen op deze mysterieuze, sprookjesachtige plek. Waar in het najaar de nevels altijd blijven hangen, zou hier in deze betoverende omgeving regelmatig de Hellehond zijn gezien.

'Ze kan de bergen rondom De Lutte niet missen'

Ik steek een onrustig kabbelend beekje over en zie nog net dat een witte reiger zijn vleugels uitspreidt en tussen de hoge bomen verdwijnt. Het weggetje loopt met een boog om de Dierenartspraktijk Het Hanhof. Nu gaan we naar beneden en gaan linksaf en in de diepte ligt de Hanhofweg. Ik ga rechtsaf en wandel naar de Beunigerstroat. Aan het eind van de Hanhofweg sla ik rechtsaf de Beunigerstroat op. Tegenover mij ligt de kwekerij van Kuipers waar mijn vrouw elk veurjoar petunia's en hanggeraniums koopt. Het is gezellig druk op deze stroat en als je hier linksaf gaat, kom je in het Lutterzand.

We volgend de Beunigerstroat en lopen langs Hotel Restaurant Het Ros van Twente en langs een landkruis. Dan lopen we langs de mooie boerderijwinkel de Raw Milk Company. Het houten gebouw is een sieraad in het heuvelland van De Lutte.

We zijn terug bij Landhuishotel De Bloemenbeek. Tegenover de entree steken we de Beuningerstroat over en voor mij ligt het fascinerende monument de 'Twentse Stonehedge'. Met recht mag dit monument, gemaakt van machtige Bentheimer zandsteen, zich de ingetogen Twentse variant genoemd worden van Stonehedge. Het monument ligt midden in het Twentse coulissenlandschap.

We wandelen terug en steken de Beunigerstroat over en lopen rondom het Landhuishotel De Bloemenbeek heen naar een van de mooiste beken van het beekdal van de Dinkel: de Bloemenbeek. Het beekje ontspringt op de Molthoveres. Talloze kleine stroompjes zoeken elkaar op. Het is een beek van pracht en praal. De naam Bloemenbeek zegt het al. Goudveil, dotters en majestueuze sleutelbloemen kleuren hier het dal goudgeel.

De grond hier rondom de beek is zompig en daardoor niet toegankelijk. Maar hier achter Landhuishotel De Bloemenbeek kun je heerlijk slenteren langs de steile wanden met inde diepte als een tuinslang draaiende kabbelende Bloemenbeek. Rondom is het in april een witte bloemenzee van bosanemonen.

De route: Landhuishotel De Bloemenbeek, Beuningerstroat, Bentheimerstroat, Peulkespad Loarbultpad, Loarbultweg, Hanhofweg, Beunigerstroat en Landhuishotel De Bloemenbeek.